De Warandeloop is een begrip geworden in de (internationale) crosswereld

De 56e editie van de Internationale Loket.nl Warandeloop Tilburg is in aantocht, maar het is nu nog even tijd om terug te blikken op de 55e editie. Die editie (gehouden op 23 en 24 november 2013) is onderzocht door het lectoraat Sportbusiness van de Fontys Economische Hogeschool Tilburg. De resultaten daarvan zijn al even bekend, maar worden nu gepubliceerd. Uit het onderzoek komt een aantal interessante conclusies naar voren.

“De Warandeloop is een begrip geworden in de (internationale) crosswereld en trekt hierdoor veel goede lopers aan.” Als voorbeeld wordt Sifan Hassan genoemd, de pas 21-jarige atlete die momenteel haar grote doorbraak beleeft en rekent op gouden medailles voor Nederland tijdens ‘Rio 2016’. De Loket.nl Warandeloop was de eerste wedstrijd voor Hassan als Nederlandse en ze eindigde ook direct op de eerste plaats. Dat kunststukje herhaalde ze drie weken later bij de EK Cross in Belgrado; goud bij de neosenioren.
Bezoekers en deelnemers van de Warandeloop reizen vanuit het hele land af naar Tilburg. Volgens de onderzoekers is dit niet zo vreemd “gelet op het (inter)nationale karakter van de Warandeloop”. De Warandeloop is nadrukkelijk een Europees evenement, iets waar de organisatie ook naar streeft via de Brabant Nations Cup. Diezelfde bezoekers en deelnemers geven een hoge waardering aan het evenement en “over de gehele linie is de tevredenheid onder de deelnemers in 2013 een stuk hoger dan die in 2012.”
Het lectoraat heeft ook de onderwerpen ‘trots en imago’ in kaart gebracht. Deze resultaten geven “indicaties voor de bijdrage van de Warandeloop aan de citymarketing van Tilburg.” De Warandeloop scoort goed op beide gebieden: “Daarnaast blijken veel bezoekers en deelnemers trots te zijn dat dit type evenement in Tilburg wordt gehouden en is men van mening dat het goed is voor het imago van de stad. Ook blijkt de Warandeloop een sociale waarde te vertegenwoordigen. In het onderzoek blijkt dit vooral uit het feit dat veel bezoekers (en in iets mindere mate) deelnemers saamhorigheid ervaren tijdens het evenement. Ook wordt door bijna de helft van de bezoekers de Warandeloop te worden gezien als een manier om familie/vrienden te ontmoeten. In die zin speelt dit evenement ook een sociale rol.”
De Warandeloop tracht via sociaal innovatieve side-events, zoals het JOGG project en de Business Meets Sports workshop, ook een maatschappelijke rol te vervullen binnen de regio Tilburg. Volgens de onderzoekers hebben deze side-events toekomst en kunnen zij de positie van de Warandeloop versterken.
Op de website van de Warandeloop is de samenvatting en slotbeschouwing van het onderzoek te bekijken.
(Persbericht)